21 maart 2024

Mondzorgkaravaan krijgt Helderse financiële ondersteuning van € 15.000

Dankzij de Mondkaravaan van Dokters van de Wereld krijgen bezoekers en cliënten van het Leger des Heils vrijdag 22 maart een gratis mondzorgbehandeling. Gemeente Den Helder doneert 15.000 euro aan het project.

Helderse wethouder van Volksgezondheid Peter de Vrij draagt de Mondkaravaan een warm hart toe. “Ik vind het belangrijk dat voor iedereen zorg beschikbaar is. Ook voor mensen die het niet kunnen betalen. Daarom doneer ik, namens de gemeente Den Helder, een bedrag van 15.000 euro aan Dokters van de Wereld. Om mondzorg toegankelijker te maken.”

De tandartsbus van de Mondzorgkaravaan staat op de grote parkeerplaats bij de Vismarkt. Vrijwillige tandartsen en mondhygiënisten behandelen dan veertien bezoekers van het Leger des Heils, voor wie een bezoek aan de tandarts normaal gesproken te duur is.

Landelijk project

Gemeente Den Helder is één van de drie Noord-Hollandse gemeenten die meedoen aan dit project van het ministerie van VWS in samenwerking met andere partijen als Zorgverzekeraars Nederland en Divosa.

De Mondzorgkaravaan helpt mensen met gebitsproblemen én vraagt aandacht voor de zeker 1,5 miljoen mensen in Nederland die mondzorg mijden omdat ze het niet kunnen betalen.

De 15.000 euro zet de Mondzorgkaravaan in voor een netwerk van lokale tandartsen die dit project ondersteunen door behandelingen tegen gereduceerd tarief aan te bieden.