Geen Ankerplaatsen op Tuinderspad

23 april 2024

Omwonenden van het Tuinderspad in Huisduinen hoeven voorlopig niet bang te zijn dat ze dak- en thuislozen als buren krijgen. De gemeenteraad van Den Helder nam maandagavond een motie aan waarin het college wordt opgeroepen nieuw, aanvullend onderzoek te doen naar andere locaties. Een locatie aan de randen van de stad en niet in een kwetsbare omgeving tegen een woonwijk aan is passender voor een dergelijk project”, stelden CDA, Beter voor Den Helder, Fractie Pastoor, D66 en Stadspartij.

In de motie stelden de partijen dat “de beoogde voorkeurslocatie te massaal qua omvang is en onvoldoende passend in de omgeving en te kostbaar”. Dat betekent niet dat de indieners tegen de realisatie van dergelijke woningen zijn, benadrukte Edwin Krijns (CDA) namens de indieners. “Wij vinden dat iedereen het recht heeft op huisvesting, maar willen ook oog hebben voor de rechten van alle anderen en omwonenden.” Verder gaven de indieners aan dat een kleiner gebied passender is, zo’n duizend vierkante meter voor tien tot twaalf ankerplaatsen is voldoende.

Plannen staken
De motie riep het college ook op de planvorming voor de huidige locatie (Tuinderspad) te staken. De VVD vond dat te ver gaan en gaf aan dat ze de motie alleen wilden steunen als dat punt eruit zou worden gehaald. Na een korte schorsing aan het eind van de discussie besloten de indieners echter de motie niet te wijzigen. Kees Visser (VVD): “Dat betekent dat wij als fractie dan verdeeld stemmen.”

Het college begrijpt de gevoelens van onzekerheid en onveiligheid, vertelde wethouder Peter de Vrij. “De wijze waarop de discussie wordt gevoerd in de media en hier in de gemeenteraad is enorm stigmatiserend. Het oordeel is al geveld en de mensen die het betreft kunnen zich niet verdedigen. Het gaat om een kwetsbare groep stadsgenoten, waar u als gemeenteraad en wij als college ook verantwoordelijkheid voor dragen. Ook van de Helderse samenleving mag verwacht worden dat er nog enige mate van solidariteit is, het kan ons allemaal overkomen!” Nieuw locatie-onderzoek is wat De Vrij betreft niet nodig, omdat ook bij andere locaties weerstand zal zijn. “Nieuw onderzoek, met dezelfde uitgangspunten, is niet zinvol. Dat is alleen zinvol als er wezenlijk andere uitgangspunten worden gehanteerd, met name ten aanzien van impact op de omgeving en de afstand tot de woningen.” Het college vroeg de raad niet in te stemmen met de motie.

Totaal geen vertrouwen
“In vertrouwen, aan vertrouwen. Na vanavond is het vertrouwen aardig weg en ook deze motie geeft aan dat we totaal geen vertrouwen hebben in wat we hier doen”, begon Jan de Leeuw namens de Partij van de Arbeid zijn bijdrage aan de discussie. “We hebben een onderzoeksbureau onderzoeken laten uitvoeren en daar komt iets uit, dan komt er hier een motie zodat we het weer kunnen stoppen. Het is een hot item en we moeten iets vinden. Als PvdA zijn we teleurgesteld in de mensen die dit steunen. Dit is kenmerkend voor deze hele avond, totaal geen vertrouwen.” Het ‘niet in mijn tuintje’-principe komt volgens De Leeuw overal terug. “Het gaat om mensen die onze aandacht verdienen, maar we noemen ze aso’s en we geven ze allerlei rare namen, zodat we een mooi politiek standpunt kunnen maken. Dit zijn mensen die onze hulp nodig hebben en we moeten ze plaatsen in Den Helder, wij hebben de plicht naar onze inwoners ze te huisvesten.” ChristenUnie en GroenLinks sloten zich aan bij de woorden van de PvdA.

Michiel Pastoor (Fractie Pastoor) reageerde als door een hond gebeten op de woorden van De Leeuw. “Ik werp me verre van wat zojuist is gezegd. Het college mag op dit moment blij zijn met deze motie. Ze verdoet de tijd van de raad en jaagt vele inwoners tegen zich in het harnas. Zie deze motie als een motie van aansporing, wij zijn niet tegen de Ankerplaatsen, want ook die mensen verdienen een plek.”

Uiteindelijk stemden 21 raadsleden in met de motie.

Bron https://www.regionoordkop.nl/23/04/2024/raad-zegt-nee-tegen-ankerplaatsen-asowoningen-tuinderspad-eerst-nieuw-onderzoek/