Rood = Groen  en Groen = Rood

Door Aukelien Jellema op 15 juni 2023

In de afgelopen weken hebben de besturen en fracties van PvdA Den Helder en GroenLinks Den Helder de spreekwoordelijk koppen bij elkaar gestoken om te verkennen of er nauwer kan worden samengewerkt.

Nauwer samenwerken tussen zowel de besturen van beide partijen als tussen de fracties in onze Helderse gemeenteraad.

Het is algemeen bekend dat de PvdA en GroenLinks landelijk verregaande samenwerking voorstaan en dit ook enthousiasmeren bij hun lokale afdelingen.

Onze beider afdelingen juichen samenwerking toe, er wordt tussen de fracties in de raad ook al goed naar elkaar gekeken. Fusie… daar denken beide partijen niet aan. Niet nu en niet in de (nabije) toekomst. Maar nauwer samenwerken wordt wél geambieerd: we zijn immers beiden van dezelfde linkse signatuur.

Zo kwam het dat op initiatief van het bestuur van de PvdA contact is opgenomen met het bestuur van GroenLinks en belandden afvaardigden vanuit beider fracties én besturen op 26 mei jl in één vergaderruimte in het stadskantoor.

Verkenningen over toenadering over en weer waren er al langere tijd, maar ‘taking it to the next level’ was er tot dan nog niet van gekomen.

Het was een geanimeerd gesprek, eind mei. Er werd uitgewisseld waar beide afdelingen in het lokale mee bezig zijn en voor welke uitdagingen we staan. Want we mogen allebei dan wel onderdeel uitmaken van grote, landelijke partijen, lokaal is het razend moeilijk om nieuwe leden te werven, bestaande leden te behouden en een aansprekend programma te hebben voor stadsgenoten die zich tot het linkse, progressieve gedachtengoed voelen aangetrokken. Daarnaast zijn we volgens mij beiden wars van populisme. Het eerlijke, sociale, groene en duurzame verhaal; dat is waar onze partijen voor staan. Toekomst gericht, met mens, milieu en natuur centraal: People, Planet, Profit.

Natuurlijk hebben we ook al enigszins gebrainstormd over welke activiteiten we als lokale afdelingen samen zouden kunnen ontplooien. Die ideeën gaan we in de nabije toekomst verder uitwerken en natuurlijk ligt het in ons beider uitdrukkelijke bedoeling er ook iets mee te dóen!

Maar eerst werd de oogst van deze eerste ontmoeting meegenomen naar onze afdelingsvergadering. Die vond plaats op 8 juni jl. en daar hebben onze afdelingsleden instemmend gereageerd op verdere samenwerking. GroenLinks legt de plannen ook nog voor aan hun leden maar hun bestuur is in ieder geval al enthousiast.

Laten we mikken op mooie Latrelatie met GroenLinks. Wij gaan er in ieder geval voor!

Aukelien Jellema

voorzitter