Formele formatieproces van start

12 mei 2022

Woensdagmiddag 11 mei heeft de ambtelijke organisatie een brede informatiebijeenkomst verzorgd voor alle raadsfracties in Den Helder. Daarmee hebben de twee formateurs, Boelema Robertus en Huibers, een start gemaakt met het formele formatieproces om te komen tot een zo breed mogelijk raadsakkoord en tot een nieuwe stabiele coalitie.

Op basis van het advies van informateur Boelema Robertus hebben twee afstemmingsgesprekken plaatsgevonden met GroenLinks en Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp. Dat heeft voor beide partijen tot huiswerk geleid, waarover uiterlijk vrijdag wordt teruggekoppeld. Aan de hand daarvan zullen de formateurs aangeven hoe de volgende fase wordt ingericht.

De ambtelijke informatiebijeenkomst van vandaag voor alle fracties was bedoeld om hen de basis en ruimte te bieden om vanuit hetzelfde informatieniveau bij te dragen aan een nieuw zo breed mogelijk raadsakkoord. Feitelijke onderhandelingen starten als de specifieke gesprekspunten nader worden geconcretiseerd.

De formateurs streven ernaar binnen een aantal weken tot een akkoord te komen en daarbij tot een voorstel welke partijen daadwerkelijk de coalitie zullen vormen en wethouders zullen leveren.