Formatie Den Helder in eindfase

7 juli 2022

De twee formateurs Boelema Robertus en Huibers laten weten dat de formatie voor een nieuwe coalitie voor Den Helder zich in de eindfase bevindt. Acht partijen, te weten Beter voor Den Helder, VVD, CDA, Groenlinks, D66, PvdA, Stadspartij Den Helder en Senioren Partij hebben een inhoudelijk akkoord bereikt. Er wordt nu nog gewerkt aan een financiële doorrekening van de ambities.

Als laatste stap zal worden gesproken over de samenstelling van de wethoudersploeg en over de portefeuilleverdeling. Daarna zullen alle kandidaat-wethouders een onafhankelijke integriteitstoets ondergaan.

“Het zal duidelijk zijn dat niet alle partijen een zelfstandige wethouder kunnen leveren”, aldus de formateurs. Om die reden zal de ChristenUnie geen onderdeel van de coalitie zijn. ChristenUnie heeft tot de laatste inhoudelijke bespreking deelgenomen en heeft ook aangegeven achter de inhoud van het akkoord te staan. Maar omdat er geen ruimte is voor een zelfstandige wethouderskandidaat voor een partij met één zetel in de raad en geen combinatie gevonden kon worden met andere partijen, houdt de ChristenUnie bij nieuwe ontwikkelingen de handen vrij om een onafhankelijke en vrije afweging te maken.

Met de beoogde nieuwe coalitie wordt een verdere verbreding van het bestuur in Den Helder en van de samenwerking in de raad gerealiseerd. De partijen nemen zich voor om ook met de overige partijen een open constructieve dialoog te willen blijven voeren.

De formateurs verwachten dat nog voor de zomervakantie alle gesprekken kunnen worden afgerond, zodat bespreking van het akkoord en beëdiging  van de nieuwe wethouders in een raadsvergadering na de zomer kan plaatsvinden.