Aanpak onkruid en bladeren op straat en stoep

14 juni 2022

Onkruid geeft een rommelig en verwaarloosd beeld. Alle reden dus om het te bestrijden. Dat gebeurt in onze gemeente door HVC. En dat doen ze milieuvriendelijk, zonder gif.

96 graden

Ongewenste onkruidgroei op stoepen, parkeervakken en woonerven pakt HVC vooral aan met heet water (96 °C).Deze milieuvriendelijke methode vernietigt de celstructuur van het onkruid. Daardoor raakt het onkruid uitgeput. Met deze manier is bijvoorbeeld ook het onkruid onder bankjes, rondom paaltjes en langs parkeervakken goed te bestrijden. HVC gebruikt hiervoor verschillende voertuigen. U heeft ze vast al eens aan het werk gezien: vrachtwagens met trailers, kleine pick-up busjes en  bosmaaiers.

Vegen goten

Het vegen van straten, stoepen en goten gebeurt ook door HVC. Ziet u ze bezig met deze klus in uw straat? Dan is het heel fijn als u even uw auto op een andere plek in de buurt zet. Zo kan de veegchauffeur overal bij en is de hele straat weer netjes.

Stegen en achterpaden

De wagens van HVC zijn minder geschikt voor smalle achterpaden en steegjes. Wij vragen u om dit soort paden en steegjes zelf bij te houden.

Kwaliteit

Niet overal geldt hetzelfde onderhoudsniveau. De gemeenteraad heeft gekozen voor het indelen van de openbare ruimte in verschillende gebieden voor onderhoud. In het centrum bijvoorbeeld willen we dat het er piekfijn uitziet. Daar geldt niveau A. In woonwijken is niveau basis B het uitgangspunt: ook netjes, maar er mag best af en toe wat onkruid te zien zijn. Voor aannemer HVC betekent dit dat het straatbeeld het uitgangspunt is (beeldkwaliteit). Dit is ook onze opdracht aan HVC. Wij bepalen dus niet hoe váák er onderhoud plaats moet vinden. Daarom kunnen we niet aangeven wanneer er precies in uw buurt wordt gewerkt. Daarnaast speelt ook het weer (zon/neerslag) een grote rol in hoe het onderhoudsbeeld er buiten uitziet. De aannemer moet daar dus rekening mee houden.

Melding maken

Wilt u iets melden over het onkruid in uw straat? Of heeft u een andere melding of klacht? Geef dit dan door via de app Makkelijk Melden of via www.denhelder.nl/melden. Bellen naar telefoonnummer 140223 mag ook. Natuurlijk kunt u het ook bespreken met de gemeentelijke wijkbeheerder.