Onze gemeente heeft vier wijkbeheerders. U kunt bij ze terecht met wensen, meldingen, ideeën of initiatieven voor uw buurt of wijk. Maar wie zijn het eigenlijk, wat doen ze precies en hoe kunt u ze bereiken?
De vier wijkbeheerders zijn ieder in een deel van de gemeente actief. Nancy Hoffman is al jarenlang wijkbeheerder in De Schooten en Remco Kanteman sinds anderhalf jaar in Stad binnen de Linie. Yvonne Kapitein (Nieuw Den Helder) en Ronald Weistra (Julianadorp) zijn dit jaar begonnen.
Elke week spreekuur
Ze houden elke week een uur spreekuur in hun wijk en zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 14 0223. Veel inwoners weten ze te vinden. Het kan daarbij gaan over de wens voor een speeltuin of bankje in de buurt, het organiseren van een optuindag, maar bijvoorbeeld ook over zaken als een losliggende stoeptegel of het snoeien van een struik.
9.000 meldingen per jaar
Daarnaast gaan de wijkbeheerders aan de slag met meldingen over de openbare ruimte die bij de gemeente binnenkomen via www.denhelder.nl/melden, de app Makkelijk Melden of telefonisch bij het klantcontactcentrum. Ook hier lopen de onderwerpen sterk uiteen en wordt er veel gebruikgemaakt van de meldmogelijkheden. We krijgen zo’n 9.000 meldingen per jaar binnen over de openbare ruimte
, vertelt Yvonne Kapitein. We zoeken uit wat er aan de hand is. Als het kan lossen we het op of schakelen collega’s of anderen in.
Soms is dat niet mogelijk, zegt Nancy Hoffman. Maar als we dan bij de melder langsgaan en uitleggen waarom, wordt dat meestal erg gewaardeerd en is er begrip.
Blij met meldingen
De wijkbeheerders zijn heel blij met de vele meldingen, aldus Nancy Hoffman: Een melding wordt vaak als iets negatiefs gezien, maar ik vind het juist positief dat mensen zaken aan ons doorgeven. Daaruit blijkt dat mensen betrokken zijn bij hun omgeving.
Eenzaamheid of andere problemen
Soms blijkt dat er meer aan de hand is dan in de melding staat, vertelt Remco Kanteman. Bijvoorbeeld dat mensen eenzaam zijn of andere problemen hebben. Dan kunnen we hen – als ze dat willen – in contact brengen met het wijksteunpunt, jongerenwerkers of andere organisaties die hen verder kunnen helpen.
Met deze instanties hebben de wijkbeheerders een goed contact. De lijnen zijn kort, ook omdat het wekelijkse spreekuur plaatsvindt in het wijksteunpunt.
Wijkagent bij spreekuur
Ook met de wijkagent en handhavers is nauw contact. Bij het spreekuur van de wijkbeheerder schuift meestal ook de wijkagent of een handhaver aan. Inwoners kunnen dus makkelijk met vragen of opmerkingen bij hen terecht.
Enthousiast
De wijkbeheerders zijn stuk voor stuk enthousiast over hun werk. Ronald Weistra licht toe: Het is een heel leuke job, met veel afwisseling. Van beukennootjes tot riolen; het kan echt over van alles gaan. En we hebben een ‘gouden’ groep met zijn vieren.
Alle vier waarderen ze bovendien de vele contacten met inwoners. De wijkbeheerders zijn het eerste aanspreekpunt van de gemeente in de buurten en hopen dat nog meer mensen ze weten te vinden. Dus neem vooral contact met hen op als u een vraag, melding of idee heeft voor uw buurt. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat het nog prettiger wonen is in onze gemeente.
Contact opnemen en spreekuren
Meer informatie vindt u op www.denhelder.nl/wijkbeheerders