3 juli 2023

Welke meetbare bijdrage heeft basketbalclub Den Helder Suns de afgelopen drie jaar geleverd aan de re-integratie van mensen die op zoek zijn naar een baan? PvdA wil dat van het college weten.

Den Helder Suns speelt met een herenteam in de eredivisie. De club is door de gemeente Den Helder ingeschakeld om mensen die moeilijk aan een baan kunnen komen te helpen het beste uit zichzelf te halen. Uiteindelijk moet dat ertoe leiden dat zij een baan vinden en dat het aantal werklozen en mensen met een bijstandsuitkering omlaag gaat.

De inzet van Den Helder Suns is onderdeel van het re-integratietraject Boksend naar een Baan. De club krijgt subsidie van de gemeente, 130.000 euro per jaar.

Vaardigheden

Het is de bedoeling dat de club de deelnemers helpt om door middel van sport en de juiste begeleiding waardevolle vaardigheden te ontwikkelen. Zoals discipline, het kunnen samenwerken met anderen, opbouwen van weerbaarheid en zelfvertrouwen. Dit kan hen helpen bij het vinden van werk en het volwaardig meedoen in de samenleving.

De gemeente zegt dat sport ervoor zorgt dat mensen gezonder leven en zich fitter voelen. Hierdoor functioneren zij beter op bijvoorbeeld de werkvloer. Ook zorgt sport er volgens de gemeente voor dat deelnemers in contact komen met anderen, waardoor ze hun netwerk vergroten.

Netwerk

Den Helder Suns heeft een groot netwerk dat de club beschikbaar stelt voor deelnemers aan de training. Zo krijgen ze een kans op een stage of een werkervaringsplaats bij de club of bij bedrijven die verbonden zijn aan de club. Dit vergroot de maatschappelijke betrokkenheid en het netwerk van de deelnemers, zegt de gemeente. Bovendien wordt zo de stap naar betaalde arbeid gemaakt. Diverse deelnemers hebben in het kader van Boksend naar een Baan stage gelopen bij de club.

PvdA vindt dat inwoners die moeite hebben met het vinden van een baan daar zo goed mogelijk bij geholpen moeten worden. Maar voor de sociaaldemocraten is het volstrekt onduidelijk wat Den Helder Suns daar nou precies aan bijdraagt.

PvdA dient binnenkort daarom een motie in waarin burgemeester en wethouders wordt gevraagd daar tekst en uitleg over te geven en met cijfers aan te tonen dat het geld goed besteed is. De fractie wil ook weten of Den Helder Suns wel overeind blijft als de gemeente de subsidie stopzet.

Andere verenigingen

Verder vraagt PvdA het college te vertellen welke andere verenigingen soortgelijke subsidies ontvangen. Als die clubs er zijn wil de fractie weten welke meetbare bijdrage zij hebben geleverd aan de zoektocht van deelnemers naar een baan. Het college moet ook aan de raad vertellen welke andere verenigingen in aanmerking komen voor zo’n subsidie in het kader van re-integratietrajecten. Omdat de 130.000 euro subsidie aan Den Helder Suns onderdeel is van de begroting 2024, wil PvdA de antwoorden hebben voordat de raad zich dit najaar een besluit neemt over de begroting.

Wethouder Pieter Kos is in principe bereid de door PvdA gevraagde informatie te verstrekken, al wil hij nog met de fractie overleggen over de exacte formulering van wat de sociaaldemocraten het college willen opdragen. De motie van PvdA wordt volgende maand door de gemeenteraad behandeld.

Bron : Vraagtekens bij subsidie van 130.000 euro aan basketbalclub Den Helder Suns. ’Hoeveel mensen zijn inmiddels aan een baan geholpen?’ | Noordhollands Dagblad