PvdA-er Jan Manderfeld overleden

2 april 2024

Oud PvdA wethouder Jan Manderfeld is niet meer. Op 28 maart is hij op 81 jarige leeftijd overleden. Het bestuur en de fractie hebben met verdriet kennis genomen van zijn overlijden. Jan was vele jaren actief voor de Helderse PvdA als gemeenteraadslid, fractievoorzitter en wethouder

Jan werd geboren op 5 mei 1942 in toenmalige gemeente Zijpe en verhuisde in 1945 naar Den Helder. Doch kort daarna reisde het gezin naar Soerabaja, alwaar zijn vader een betrekking kreeg bij de marinewerf. Manderfeld keerde vlak voor de soevereiniteitsoverdracht aan Indonesië naar Nederland terug en studeerde in Den Helder, na het lager technisch onderwijs, vanaf 1958 aan de Hogere Zeevaartschool aan het Ankerpark. Op de Rijkswerf Willemsoord is Jan o.a. opzichter technische dienst geweest.

Zijn lidmaatschap van de Partij van de Arbeid dateert uit 1984 en door een gunstige plaatsing op kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen maakt Manderfeld vanaf september 1986 deel uit van het stadsbestuur. Zijn interesse lag op ruimtelijke ordening, werkgelegenheid en milieu.

Op 1 april 1987 diende hij met twee fractiegenoten een motie in, inhoudende het verzoek tot instelling van een gemeentelijk cultuurhistorisch beleidskader. Deze motie werd door Burgemeester en Wethouders overgenomen, waarin – naast culturele en educatieve elementen- – aandacht zou worden gegeven aan toeristische en recreatieve ontwikkelingen. Ook vroeg de fractie aandacht om samen met het bestuur van het Reddingsmuseum “Dorus Rijkers” een beleidsplan te ontwikkelen.

Jan volgde in 1987 Ben Schrieken op als fractievoorzitter. In deze periode is Jan ook actief geweest als secretaris van de stichting “Kunstuitleen” en lid van de gemeentelijke adviescommissie voor aankoop van kunstwerken. Daarnaast heeft Jan in die periode als voorzitter van de stichting “Stelling van Den Helder” een grote bijdrage geleverd aan de in Den Helder aanwezige historische verdedigingswerken zoals fort Kijkduin. Deze beschermen en daaraan economische invulling is hem goed gelukt.

Na zijn fractievoorzitterschap werd Jan wethouder waarbij hij de portefeuille ruimtelijke ordening en stadsbeheer onder zijn hoede had. In 1999 trad Jan Manderfeld terug als wethouder

Na zijn wethouderschap was hij tot april 2005 directeur van Landschap Noord-Holland, waarna hij van 2010 tot begin 2017 als voorzitter van de Raad van Toezicht bij de Helderse Vallei betrokken is geweest. Ook was hij zowel als bestuurder en vrijwilliger enige tijd betrokken bij de Museumhaven Willemsoord.

Huidig PvdA-wethouder Peter de Vrij geeft in een reactie aan dat hij in zijn jonge jaren veel van Jan geleerd heeft. “Hij was een goede leermeester en een betrokken en aimabel mens. Jan was gemakkelijk benaderbaar en heeft me altijd op het hart gedrukt om op de kleine dingen te letten. Het gaat altijd om de mensen stelde hij dan.” De echtgenote van Jan, Tineke de Visser, overleed op 1e kerstdag 2022.

Jan ligt opgebaard in de Oleahof Den Helder. Donderdagavond 4 april is van 19.00 tot 20.00 uur in het uitvaartcentrum gelegenheid tot afscheid nemen en condoleren. De uitvaart vindt vrijdag 5 april om 14.00 uur plaats, waarna een ieder in de koffiekamer van de Oleahof in informele sfeer afscheid van Jan kan nemen.

bron Regio Noordkop en dank aan Marinus Vermooten