Meer bloemen en insecten door minder te maaien

25 juni 2023

Een aantal jaar geleden zijn wij begonnen met een nieuw maaibeleid. We maaien minder op plekken waar dat kan. Zo willen we de biodiversiteit vergroten. Want als je minder maait, krijg je meer bloemen. En meer bloemen is goed voor veel insecten, die op hun beurt weer voedsel zijn voor vogels.

We proberen de natuur vooral zelf het werk te laten doen. Vaak kiezen we er dus voor om geen bloemen speciaal in te zaaien. Het beste voor de insecten zijn namelijk de bloemen die hier vanzelf gaan groeien. Gezaaide bloemen kunnen bijvoorbeeld net op het verkeerde moment gaan bloeien, en dan hebben de insecten er niets aan.

Van 25 naar 1 à 2 keer per jaar

Minder maaien betekent dat we van ongeveer 25 keer per jaar maaien teruggaan naar 1 á 2 keer per jaar. Het maaisel laten we een tijdje liggen, zodat de planten zichzelf kunnen uitzaaien en het maaisel voeren we daarna af. Op deze manier krijgen bloemen en kruiden meer kans om te groeien.

Verkeersveiligheid

Plekken die we minder maaien kiezen we niet zomaar. We houden hierbij de verkeersveiligheid, het gebruik en de uitvoerbaarheid in de gaten. Dit betekent dat de plekken waar we minder maaien nog wel veilig moeten zijn voor het verkeer. Er zijn ook strookjes gras waar het juist fijn is om bijvoorbeeld met een hond over wat korter gras te lopen. En minder maaien betekent wel dat we grotere machines in moeten zetten. Deze moeten ook de ruimte hebben om te werken. Zo blijven bijvoorbeeld lange bermen over of grotere grasvelden waar we flink minder kunnen maaien.

Op steeds meer plekken

We zijn in Nieuw Den Helder begonnen met het nieuwe maaibeleid en in De Schooten zijn ook al flink wat plekken minder gemaaid. Dit jaar komen daar nog wat locaties bij. Nu zijn we nog goed aan het kijken naar Julianadorp en zelfs in de Stad binnen de Linie zoeken we plekken waar we minder hoeven te maaien.

Kent u nog een geschikte plek waar minder gemaaid kan worden? Vraag dan eens rond bij de buren of zij dat ook willen en laat het ons vooral weten. Als het kan, maaien we graag wat minder voor u en de insecten.