14 juli 2023

Fractie kijkt tevreden terug op de Algemene Beschouwingen

De fractie, Jan de Leeuw en Ben Spandaw, kijken tevreden terug op de afgelopen Algemene Beschouwingen tijdens de gemeenteraad.

Bij de bespreking van de voorjaarsnota, de zogenaamde kadernota, worden de financiële plannen voor het komende begrotingsjaar 2024 besproken. De fractie kon zich grotendeels vinden in de voorstellen die het college van B&W hadden gedaan. Er waren een tweetal onderwerpen waarmee de fractie problemen had ten aanzien van de financiering. Het betrof De Nollen, het kunstgebied van Rudi van de Wint gelegen bij station Zuid en de financiering van sporthal Quelderduin. Voor beide werd een motie ingediend die met steun vanuit de raad beide werden aangenomen.

Hieronder leest u de uitgesproken Algemene Beschouwing door fractievoorzitter Jan de Leeuw

Wij, van PvdA Den Helder, vinden dat er in de gemeente Den Helder goede ontwikkelingen plaatsvinden. Voorbeelden hiervan zijn De armoedebestrijding, opstart wijkgericht werken. Natuurlijk ook het Fonds kwetsbare buurten al hangt deze wel af van vanavond met betrekking tot het akkoord kunnen gaan met de kadernota.

Andere voorbeelden waar wij trots op kunnen zijn, is het gaan realiseren van de tribune bij FC Den Helder. De opwaardering van de uitstraling van de stad, deze is door stand gekomen door het doorgang laten hebben van de, al enkele jaren geleden ingezette, stadsvernieuwing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gevelrenovatie en het voorgenomen besluit om verschillende winkelcentra een nieuwe uitstraling te geven. Verder is de aanblik van de openbare ruimte de laatste jaren zichtbaar vooruitgegaan. De vooruitzichten op het ONS-terrein in Julianadorp, het onderhouden en mogelijke uitbreiding van de kanoroute, de bouw van woningen enzovoort. Daar wil ik het college van de voorgaande en deze periode mee complimenteren. Verder is het maritiem cluster en de totstandkoming van de huidige havenvisie een voorbeeld welke laat zien dat deze coalitie tot veel in staat is.

Er blijft ook een aantal zaken die onze aandacht vragen. Deze aandachtspunten zijn soms niet direct te realiseren doordat het veel tijd, overleg en investeringen vraagt. Denk hierbij aan de bereikbaarheid van Texel. De verschillende mogelijkheden worden verkend in samenwerking met andere organen zoals de provincie en de gemeente Texel. Een voorbeeld van de goede stappen die tot nu toe genomen zijn is o.a. de bijeenkomst op de Texelse boot. Hier waren alle verbonden partijen aanwezig en is er constructief nagedacht over de te nemen stappen.

Ook willen wij kijken hoe we Den Helder nog aantrekkelijker kunnen krijgen. Hiervoor is het wandelen via de Beatrixstraat naar het mooie Willemsoord één van de routes die naar onze mening nog wat verbetering nodig heeft. We willen het college dan ook vragen serieus werk te maken om de Beatrixstraat autoluw te maken en of u daartoe bereid bent? Door deze stap kun je namelijk wat meer ontspannen op het terras zitten en ontstaan er geen gevaarlijke situaties door langsrijdend verkeer.

Een veiligheidsaspect op een ander gebied dat bij ons de aandacht houdt, is het terrein van ’s Heeren – Loo Noorderhaven. Wij zijn ons bewust van het feit dat dit een eigen terrein is, maar vinden het fijn dat het college in gesprek is met de directie over de zorgen die er spelen omtrent de veiligheid. Wij zijn dan ook benieuwd naar de uitkomst van deze gesprekken zoals eerder toegezegd door het college. Het welzijn, welbevinden maar bovenal de veiligheid van de zogenaamde oorspronkelijke bewoner/cliënten gaan ons namelijk zeer aan het hart.

De rol van zorgdragen gaat voor de PvdA Den Helder verder dan alleen in gesprek zijn. Er zijn instanties die goed werk verrichten en hiervoor dan ook een subsidie aanvragen die, naar onze mening terecht verstrekt wordt. Echter, de PvdA Den Helder vindt het belangrijk dat de aanvragen van gelden/subsidies goed tegen het licht worden gehouden, dit om te kunnen beoordelen of het nog zinvol is om met deze aanvragen in te stemmen. Kortom; levert het genoeg op, voldoet het nog aan de behoefte van onze stad en de inwoners en/of zijn er alternatieven?

Om deze reden hebben wij onder andere de motie over ‘Boksend naar een baan’ ingediend. Niet omdat we tegen hulp zijn bij het zoeken en vinden van een baan, maar wij willen graag de effectiviteit weten en weten of er nog meer mogelijkheden zijn. Wij vinden dat het bij het verstrekken van een subsidie een tegenprestatie mag komen te staan. Ook naar andersoortige aanvragen willen wij kritisch kijken. Dit omdat de huidige tijd het doel van een, in het verleden verstrekte, subsidie weleens door de tijd kan zijn ingehaald. Hierdoor is het geld wat daarvoor beschikbaar is gesteld niet meer te rijmen met de te verwachten meerkosten op het sociaal domijn, en dan vooral op het gebied van jeugdzorg.

Zoals eerder aangegeven gaat de rol van zorgdragen voor de PvdA Den Helder verder dan in gesprek zijn. Door het plan om de ‘open house-inkoop’ voor zorginstellingen per 1-01-2025 af te schaffen kunnen er duidelijkere prestatieafspraken gemaakt worden en zullen de ‘zorgcowboys’ geen misbruik maken van gemeentelijke gelden en subsidies.

Echter, de zorg voor mensen die dit nodig hebben moet wel betaald worden. Wij vinden het dan ook niet reëel om te bezuinigen op de zorg en/of hulpverlening die het nodig hebben. Ja, wij vinden dat het anders moet, ja wij zijn voor afschaffing van de ‘open house-inkoop’, ja wij zijn voor prestatieafspraken voor subsidies en regelingen, maar wij zijn tegen het bezuinigen op regelingen die het voor onze inwoners van Den Helder mogelijk maakt om deel te blijven nemen aan de maatschappij. Dit om te voorkomen dat er een tweedeling ontstaat tussen arm en rijk.

Dank voor uw aandacht.

op navolgende link is de gemeenteraadsvergadering terug te zien en zijn de ingediende amendementen en moties terug te lezen