Algemene beschouwingen, moties, amendementen en Programmabegroting

Door Ben Spandaw op 7 november 2022

Het was een drukke periode. De fractie is met regelmaat bijeenkomen om voor te bereiden op de algemene beschouwingen om de verschillende onderdelen, prioriteiten, moties en amendementen voor te bereiden.

Op woensdag 26 oktober heeft de PvdA haar algemene beschouwingen (volledige tekst hieronder bijgevoegd), bij monde van Jan de Leeuw, gepresenteerd. Hierin zijn de volgende onderwerpen aan bod gekomen: Teso-verkeer, energieneutraal maken van verenigingen en buur –en dorpshuizen, de evaluatie van Citymarketing, implementeren van valpreventie, kijk –en luisteronderzoek van de LOS, mogelijkheden van het verhogen van de kwijtscheldingsnorm naar 130% van het minimum, het (terug)plaatsen van beweegtuinen, het geld voor de vogelopvang in tranches beschikbaar stellen, de veiligheid van de oorspronkelijke bewoners van Noorderhaven, een gedegen plan voor de kwetsbare wijken.

Een week later, op 2 november, was de afhandeling van de motie en amendementen. Het waren er een hoop. Ook de PvdA heeft haar aandeel hierin gehad. De volgende moties zijn op het initiatief van de PvdA ingediend:

• De evaluatie van Citymarketing. De PvdA wil graag Citymarketing evalueren op doeltreffendheid. Was is het bereik en het effect van Citymarketing en stel duidelijke doelen en verwachtingen richting Citymarketing. Deze motie is aangenomen
  • Kwetsbare wijken. De PvdA wil graag de inzet, voortgang en effectiviteit van de aanwezige hulporganisaties evalueren en een structurele bijdrage van 1 miljoen opgenomen hebben in de Kadernota om een doorbraak in de kwetsbare wijken te kunnen realiseren. Deze motie is teruggetrokken. Het college gaf aan te komen met een startnotitie. Na de startnotie kunnen we bekijken wat er nodig is. De PvdA wacht de startnotitie af.
  • Het in overleg treden met de eigenaren van verenigingen, buur –en dorpshuizen om de ambitie uit te spreken om binnen vijf jaar klimaatneutraal te zijn. Deze motie is aangenomen.
  • Het inventariseren van de behoefte en over te gaan tot het (her)plaatsen van beweegtuinen en de financiële consequenties te onderzoeken en op te nemen in de kadernota. Deze motie is aangenomen.
  • Het inzichtelijk maken wat de financiële consequenties als de kwijtscheldingsnorm naar 130% wordt verhoogd en deze voor 1 jaar op te nemen in de kadernota, waarna er geëvalueerd moet worden. Deze motie is door het college overgenomen.

Hiernaast is er een amendement ingediend. Het amendement was een begrotingswijziging. Deze wijziging ging over het volgende:

• Een incidenteel bedrag van 25.000 euro voor zowel 2023 als 2024 vrij te maken als aanloop naar nieuw subsidiebeleid waardoor per 2024 valpreventieve beweeginterventies worden vergoed vanuit het basispakket van de zorgverzekeringswet. Dit amendement is aangenomen.

Naast de moties en het amendement van de PvdA zijn er uiteraard meerdere moties en amendementen ingediend. Een deel hiervan hebben wij medeondertekend.

Het werd als zeer prettig ervaren dat de gemeenteraad als eenheid opereerde. Er was geen echte tweedeling tussen coalitie en oppositie. De oppositie stemde met de coalitie mee en de coalitie stemde met de oppositie mee. De titel van het coalitieakkoord ‘Samen werken in vertrouwen, aan vertrouwen’ bij deze vergadering echt tot leven. Met het unaniem instemmen van de Programmabegroting als kers op de taart.

\

Ben Spandaw

Samen met mijn gezin woon ik in het fantastische Julianadorp. In dit dorp ben ik zelf opgegroeid in een zogenoemd ‘rood nest’. Als actief lid van de PvdA wil ik ervoor gaan zorgen dat iedereen kan genieten van het al het moois dat de gemeente Den Helder te bieden heeft. Hierbij mag afkomst, gender, leeftijd,

Meer over Ben Spandaw