De nr. 3 op de PvdA-lijst Pieter Blank

8 februari 2018

Mijn naam is Pieter Blank. Nr. 3 op de kandidatenlijst. Ik ben werkzaam als marineofficier bij de Admiraliteit op de Nieuwe Haven.

Den Helder is een stad met vele werkers, vrijwilligers en doeners. Nieuwediepers zijn vaak duidelijk naar elkaar en houden van aanpakken. We willen er wat van maken. Dat geldt in het bijzonder voor de directe woonomgeving. Die moet er gewoon knap en schoon uitzien. Helaas is men daarover geregeld teleurgesteld. Men woont zelf fijn en gezellig in de eigen buurt, maar waarom toch al dat zwerfvuil? De kuilen in de straten! De rommelige en saaie plantsoentjes! Kan daar niet meer aan gedaan worden door de gemeente?

Daar hebben de bewoners gelijk in. De gemeente heeft zich in de afgelopen jaren steeds meer teruggetrokken in het stadhuis. Regisseren was en is het grote woord. Uitvoering is veelal met contracten uitbesteed. Dat lijkt efficiënt en de markt kan best goedkoper werken. Maar goedkoop blijkt toch vaak duurkoop. Standaard werkzaamheden worden dan wel routinematig uitgevoerd, maar het leven is nu eenmaal -en blij toe- niet alleen routine. Het gaat om de bijzondere dingen, de onverwachtse zaken: een buurtstraatje met verzakkingen, een pleintje met weelderig onkruid door aanhoudende regen, rommel van buiten de buurt bij de vuilcontainer, zwerfvuil na een storm, verkeersborden die roesten, dode struiken in het groentje op de hoek. Dat willen de bewoners slagvaardig opgelost hebben. Duidelijk verhaal!

Voor mij geldt dat de gemeente juist ook een gemeente moet zijn met een groot aantal uitvoerende werkers. Werkers uit de stad zelf. Werkers die de plekken weten waar het moet gebeuren. Werkers die hun pappenheimers kennen. Een gemeente dus die meer zelf uitvoert en ondersteunt, in plaats van bevoogdend regisseert en controleert. Een gevolg is dat er ook meer uitvoerende banen ontstaan. Dat is wat we in Den Helder nodig hebben: werkbanen!