Internationale Vrouwendag: twee inspirerende lezingen in Den Helder

26 februari 2024

Op vrijdag 8 maart 2024 is het Internationale Vrouwendag. Een dag waar wereldwijd gelijke rechten en kansen, vrijheid en kracht van vrouwen centraal staan. Ook in Den Helder vieren we deze dag met twee inspirerende lezingen en een thematafel met boeiende en interessante boeken. Het Internationaal Vrouwencentrum, KopGroep Bibliotheken en de gemeente nodigen u van harte uit om de activiteiten bij te wonen.

Vrouwen vieren feest

De lezingen zijn op vrijdag 8 maart 2024 in bibliotheek School 7.

Lezing Financiële onafhankelijkheid (14.00 uur, inloop vanaf 13.30 uur)

Joline Heusinkveld, expert op het gebied van financiën &  empowerment en werkzaam bij Women In. geeft deze inspirerende lezing. Het hebben van voldoende geld om jezelf en eventueel anderen te kunnen onderhouden biedt de mogelijkheid om zelf keuzes te maken. En is daarom een hele belangrijke voorwaarde voor een gelijkwaardige samenleving. We kijken naar de rol die de overheid, financiële dienstverleners en vrouwen en hun partners zelf kunnen spelen.

Lezing door Saskia Goldschmidt (20.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur)

Tijdens het avondprogramma van Internationale Vrouwendag vertelt schrijfster Saskia Goldschmidt over de vrijheid van vrouwen in de eerste helft van de 19de eeuw. In haar recente boek ‘Kukuruznik’ verweeft ze een aangrijpend familieverhaal met de geschiedenis van moedige vrouwelijke pioniers uit de beginjaren van de luchtvaart.

Boeken over vrouwen

In de aanloop naar Internationale Vrouwendag is er (vanaf 26 februari 2024), een thematafel in bibliotheek School 7 ingericht waar inspirerende boektitels te zien en te leen zijn. Ook kunnen geïnteresseerden zich in de bibliotheek aanmelden voor bovengenoemde lezingen.

Tessa Augustijn, wethouder inclusie, is blij met de aandacht voor Internationale Vrouwendag: Heel fijn dat we samen met het Internationaal Vrouwencentrum en de KopGroep Bibliotheken deze inspirerende lezingen kunnen organiseren. Het is een mooie gelegenheid om inwoners van onze gemeente samen te brengen, te informeren en te enthousiasmeren. De lezingen benadrukken het belang van gelijke kansen voor iedereen en daar staan we als gemeente voor.

Aanmelden

De lezingen zijn gratis toegankelijk voor alle inwoners van onze gemeente. Vooraf aanmelden is noodzakelijk en kan via www.kopgroepbibliotheken.nl. Daar vindt u ook meer informatie.