Helderse School 7 beste bibliotheek ter wereld

29 augustus 2018

School 7 uit Den Helder is 28 augustus in Kuala Lumpur  tijdens het congres van The International Federation of Library Associations (IFLA) uitgeroepen tot Public Library of the Year 2018. Een internationale prijs waarmee nieuwe en vernieuwende bibliotheken worden bekroond.

De jury is onder de indruk van de manier waarop de Helderse bibliotheek samenwerkt met lokale partners en zich richt op sociale duurzaamheid. School 7 biedt diensten aan om de kansen voor iedereen te vergroten, dit wordt weerspiegeld in de architectuur en de inrichting van de bibliotheek. Daarnaast wordt de fantastische locatie geroemd, de architectuur van het gebouw en de manier waarop de oude school ende nieuwe bibliotheek samen een harmonieus geheel vormen.

“We zijn overdonderd,” aldus de trotse directeur Jacinta Krimp. “Nooit eerder werd een Nederlandse bibliotheek genomineerd voor deze prijs en nu zijn we ook nog eens eerste geworden!

”School 7 is volgens de jury een goed voorbeeld van hoe een bibliotheek van de 21e eeuw eruit moet zien. ’Een leven lang leren’ is een essentieel onderdeel van de missie van KopGroep Bibliotheken. “Deze prijs motiveert ons om door te gaan op de ingeslagen weg,” aldus Jacinta Krimp.

KopGroep Bibliotheken krijgt de felbegeerde Award en een geldbedrag van vijfduizend dollar. Dat bedrag wordt bij thuiskomst besteed aan nieuwe jeugdboeken voor School 7. Sinds de opening in 2016 kent de bibliotheek een toename van het aantal jeugdleden.

Ook de andere genomineerden werden geroemd als rolmodellen van vernieuwende bibliotheken. Dat zijn Austin Central Library in de VS, bibliotheek Villa-Lobos Park in Brazilië, de Noorse openbare bibliotheek Deichman Biblo Toyen en de openbare bibliotheek van  Tampine in Singapore.

Uiteraard is de PvdA Den Helder buitengewoon trots op de bibliotheek die de wereldtitel voor nieuwe en vernieuwende openbare bibliotheken heeft gepakt. Wij feliciteren dan ook alle medewerkers en vrijwilligers van de bibliotheek School 7. Maar ook de Rotterdamse architecten  Evelien van en Marcel van der Veer die het hebben ontworpen. Daarbij vergeten wij ook niet de Woningstichting eigenaar en bouwer van het pand te betrekken bij de felicitaties.

Het is een bekroning en erkenning dat de stadsvernieuwing in onze binnenstad een groot succes is.