Fractie voorzichtig positief over verhuizing stadhuis, maar wel met eigen accenten

20 januari 2019

De definitieve keuze is daar! Waar gaat het stadhuis naar toe: tijdelijk en definitief? Eind februari liggen de voorstellen ter besluitvorming voor aan de Raad. Een discussie van vele jaren komt tot een einde. Heel veel geld en papier is in die jaren door het Marsdiep weggestroomd. Het is nu de tijd om een dikke streep te zetten. Andere onderwerpen zoals armoede, sociale zekerheid en lokale werkgelegenheid hebben onze volle aandacht nodig. Daar moet de agenda het komende jaar mee gevuld worden. Peter is er al volop mee bezig!

Maar eerst deze maand alles nog een keer op een rijtje zetten met betrekking tot het verlaten van de vestiging aan de Bijlweg. Het college heeft de argumenten in het voorstel aan de Raad nog eens opgesomd:

Onze fractie volgt de lijn van het college. Maar we plaatsen daarbij natuurlijk wel onze eigen accenten. De locatie van de organisatie is één, maar het gaat ons vooral om hoe een gemeentelijke organisatie doeltreffend en met effect voor haar bewoners handelt. In de 21e eeuw geldt daarvoor: de gemeente komt naar je toe in plaats van andersom. Samen met elkaar vormen we onze stad. Veel gemeentelijke activiteiten dienen dus niet langer in de kamers en zaaltjes van een stadhuis plaats te vinden maar op locatie in buurten en wijken zelf of waar het kan digitaal vanuit de thuissituatie. Beleid zal steeds meer beheer en uitvoering worden.

Daarom vinden we het vooral ook belangrijk dat er in de verdere uitwerking van de plannen ruimte wordt gemaakt voor een dependance in Julianadorp en in een of twee gemeentewinkels in het centrum. Dat geeft flexibiliteit als de omvang van de organisatie in de toekomst aangepast moet worden. Maar ook kan het nu al betekenen dat -als de aanpassingen op Willemsoord te ingrijpend dreigen te worden- er wat ruimte elders gevonden kan worden.

Het gaat immers niet meer om een statig gebouw dat het gezag van het gemeentelijk apparaat moet uitstralen: de oerlelijke kolossen van de 20e eeuw. Nee! De gemeente van de 21 eeuw helpt waar nodig, participeert waar gevraagd en inspireert waar het kan. En dat zie ik echt voor me op Willemsoord: een uitnodigend huis van en voor de gemeenschap van Den Helder!

Pieter Blank, fractievoorzitter