5 juni 2018

Formerende partijen hebben huiswerk

De zeven formerende partijen uit de Helderse gemeenteraad die momenteel in gesprek zijn over een nieuwe coalitie hebben van de twee formateurs huiswerk meegekregen. Zo liet formateur Hans Huibers, die met Kees Boelema Robertus de formatie leidt, weten aan de Helderse Courant.

Momenteel wordt er druk gesproken over drie grote thema’s en over een vierde cluster met verschillende onderwerpen. De grote thema’s zijn de openbare ruimte in de breedste zin des woords ( daarbij ook de haven, woningbouw en Wiilemsoord), het sociaal domein en bestuurlijke vernieuwing. Over bepaalde onderwerpen hebben wij al uitgebreid gesproken. Daarbij heeft de formateur alle partijen gevraagd om op basis van wat zij allemaal in de gesprekken hebben gehoord, zelf een tekst op te stellen, die door iedereen gedragen wordt. Het gaat er dus niet om wat wij zelf willen, dat staat allemaal in de verkiezingsprogramma’s.

Volgens Huibers wordt er gewerkt aan het maken van realistische keuzes. “Als we het bijvoorbeeld hebben over het sociaal domein en de havenontwikkeling, zijn dat grote onderwerpen waar veel geld mee gemoeid is. Het is natuurlijk makkelijk om een wensenlijstje op te stellen en daar een nietje doorheen te doen, maar dan blijken de wensen achteraf niet uitvoerbaar of betaalbaar. Wij worden uitstekend ondersteund door de ambtelijke organisatie die ons van feitelijke informatie voorziet. Bijvoorbeeld over de financiële haalbaarheid. Maar ook wat het betekent als je bepaalde keuzes wel of niet maakt.”

bron Noordhollands Dagblad – Helderse Courant

De gesprekken verlopen in een ontspannen en vriendelijke sfeer. Waarbij er respect is voor de mening en standpunten van de verschillende partijen.

Inmiddels is onze voorzitter op vakantie waardoor zij voor nu niet bij de besprekingen aanwezig kan zijn. Maja en Peter spreken elkaar uiteraard via de telefoon en e-mail indien hier behoefte voor is.
Monica en Pieter zullen Peter nu verder ondersteunen. De verwachting is wel dat er nog enkele weken nodig zijn om tot een gedegen coalitieakkoord te komen.