Gemeente Den Helder start begin 2024, in samenwerking met lokale bewindvoerders, met een nieuwe aanpak om cliënten die onder beschermingsbewind zijn, eerder zelfstandig te laten worden. Daarbij wordt Plinkr Nazorg ingezet, een digitale training die deelnemers helpt om zelf de geldzaken te organiseren. Deze aanpak is onderdeel van de samenwerking tussen de gemeente en bewindvoerders, zo is in 2022 in een overeenkomst vastgelegd.
Bewindvoerders richten zich tijdens het bewind vaak op het in evenwicht krijgen van de financiële situatie van cliënten en behoeden hen daarna voor financiële problemen. Sommige cliënten kunnen na een periode van bewind weer zelfstandig verder. De gemeente Den Helder werkte al actief met bewindvoerders samen om deze inwoners de juiste ondersteuning te geven. De inzet van Plinkr Nazorg versterkt deze samenwerking.
Wethouder Peter de Vrij (WMO, Volksgezondheid, Armoedebeleid en Wijkgericht werken): “Wij vinden het belangrijk om inwoners te ondersteunen in hun zelfredzaamheid. Het regelen van geldzaken kan erg spannend zijn, zeker als je een tijd ontzorgd bent door een bewindvoerder. Door Plinkr Nazorg in te zetten samen met onze betrokken bewindvoerders, Humanitas en MEE & de Wering, willen we
zorgen dat inwoners weer grip en regie op hun eigen geldzaken durven en kunnen nemen.”
Digitale aanpak
Plinkr Nazorg is een digitale oplossing van de Eindhovense sociale onderneming Plinkr. Deelnemers volgen een digitale training van zes maanden, waarin ze werken aan de vaardigheden en het zelfvertrouwen dat nodig is om de geldzaken weer zelf op te pakken. Dat gebeurt onder begeleiding van lokale coaches en met ondersteuning van de bewindvoerder. De aanpak wordt al in ruim dertig andere gemeenten ingezet, waaronder Zaanstad, Amersfoort en Almere. Bewindvoerders zijn enthousiast over de nieuwe aanpak.
In Den Helder zullen de komende maanden de eerste trainingen starten. De coaching zal worden verzorgd door coaches van de Kredietbank Nederland en vrijwilligers van Humanitas en MEE & de Wering.